ליקויי בניה ואחריות קבלן
רוכש דירה חדשה מחברת בניה -קבלן זכאי לקבל דירה תקינה ,ללא ליקויים ובהתאם למפורט במפרט ,בתוכניות ובחוזה הרכישה
על מנת למנוע הפתעות מיותרות שעלולות לעלות כסף רב בהמשך, צריך לבדוק את הנכס במעמד קבלת החזקה
האם המידות בדירה תואמות את האמור במפרט הטכני והתוכניות.?
האם הדירה נבנת בהתאם להוראות חוק התכנון והבניה והתקנות?
האם הדירה נבנת בהתאם לדרישות התקן הישראלי?
האם אבזור הדירה תואם את האמור במפרט ? לדוגמא מספר נקודות חשמל ואינסטלציה?
סדקים : אם מדובר בסדקים בהיקף רחב הדבר עלולים להצביע על בעיה בביסוס
חשמל : האם הותקן מפסק פחת –מכשיר נגד התחשמלות ,האם כל הנקודות פועלות כסדרן.
אינסטלציה סניטרית: האם אין נזילות או סתימות ?
דלתות וחלונות : בידוד , איטום-האם בוצע איטום מקצועי בין המשקפים ובין הקיר
מעקות : האם הם בגובה הנדרש , האם מחוברות בצורה בטוחה?
ויטרינות: האם הזכוכיות הם בטיחותיות , מחסומות?
ריצוף : לא יציב ,חללים מתחת לריצוף , הפרשי גובה , כתמים , הבדלי גווונים
בעות רטיבות
האם נקודות החשמל בממ"ד הותקנו בגובה 140 ס"מ כנדרש בתקנות?
המלצות
אם יתגלו ליקויים ,יש לרשום כל הליקויים בפרוטוקול מסירת הדירה בעת קבלת המפתחות
יש לערוך חוות דעת מומחה שיפרט את הליקויים ,דרכי הפתרון ועלותם וכן יציין אלו ליקויים לא ניתנים לתיקון
בנוסף יש לבדוק שאלת ירידת ערך הנכס כתוצאה מהליקויים
בסע' 4ב לחוק המכר (דירות), תשל"ג- 1973 הוטלה חובה על הקונה ליתן למוכר הזדמנות נאותה לתיקון כל אי התאמה הניתנת לתיקון לפיכך צריך להודיע לקבלן בהקדם האפשרי ותוך זמן קצוב כי קיימים ליקויים וכי הוא נדרש לתקנם
על הרוכש ליתן לקבלן הזדמנות נאותה לתקן את הליקויים , לרוב לא ניתן לדרוש פיצוי בטרם ניתן לקבלן אפשרות לתקנם ולפיכך חשוב להראות ולתעד כי הרוכש נתן הזדמנות לקבלן לתקן את הליקויים
לשלוח המכתבים לקבלן / חברת בניה בדואר רשום עם אישור מסירה לצורך תיעוד והוכחת משלוח המכתבים
בפסיקה נקבע כי על מנת לזכות בזכות לתקן את הלקויים בעצמו, על המוכר להודות בליקויים ולהראות נכונות רצינית לתקנם. במקרים בהם ניתנה למוכר הזדמנות סבירה לתקן את הלקויים, ניתנה לו הודעה לגבי הליקויים אך הוא לא טרח לתקנם או ניסיונות התיקון לא פתרו את הבעיה, בית משפט יעדיף ליתן פיצוי כספי לדייר.
בפסיקה נקבע כי אם יש סחבת או נסיונות כושלים לתיקון, בית משפט לא יאפשר את ביצוע התיקונים.( ע"א 472/95 זכריה זלוצין ואח' נ. דיור לעולה בע"מ, פ"י נ(2), 858, סעיף 4 לפסה"ד; ע"א 656/99 ד"ר עדה בר-שירה ואח' נ. מעונות ובנין בע"מ ואח', תק-על 2003(2), 1188 סעיפים 15-18 לפסה"ד)
אם לא יתוקנו לשביעות רצון הדייר , הדייר יוכל לדרוש פיצוי
הקבלן מחויב לתקן את הליקויים תוך פרקי זמנים שונים בהתאם לאופי וסוג הליקוי
הרוכש זכאי לפיצוי בגין עוגמת הנפש ,הפיצוי ייקבע בהתחשב שיקולים שונים, וביניהם: סוג הליקוי, עוגמת הנפש הכרוכה בתיקון הליקוי, התייחסות הקבלן וניסיונותיו לתיקון הליקוי וגובהו הכללי של הפיצוי
במידה והליקויים אינןם מאפשרים המשך מגורים בדירה , הרוכש יהיה זכאי לדרוש פיצוי בגין דיור חלופי למשך הזמן שנדרש לתיקון הליקויים
מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין הבקי בנושא ליקויי בנייה
כל האמור במאמר איננו תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום. עו"ד נחום פלדמן הינו עורך דין ותיק העוסק במשך 26 שנים בתחום ליקויי בניה הביטוח והנזיקין בתביעות בנושאי תאונות עבודה, תאונות דרכים,תאונות ברשות הרבים ומחלות מקצוע. עו"ד פלדמן נחום ממשרד עורכי דין –שפר- פלדמן – צור. רחוב משה דיין 14 , פתח תקווה www.accident-lawyer.co.ilכתובת האתר href="mailto:feldman.nachum.law@gmail.comfeldman.nachum.law@gmail.com">">feldman.nachum.law@gmail.com דואר אלקטרוני טלפון 073-7420014 וכן 0544790579